Menu Content/Inhalt
Főoldal arrow Legfrissebb híreink arrow Partneriskolai megállapodás Eisenachban
Partneriskolai megállapodás Eisenachban PDF Nyomtatás
 2010. október 27-30. között az eisenachi Ernst Abbe Gimnázium meghívására kis küldöttség érkezett Thüringiába intézményünkből. A látogatás célja a két gimnázium közötti kapcsolatfelvételen túl egy több éven áthúzódó, közös program kereteit biztosító együttműködési megállapodás megfogalmazása és elfogadása volt.
A partneriskolai kapcsolat létrejötte az együttműködő felek szándéka szerint lehetőséget biztosít a két nép és a két város történelmi-, kulturális hagyományainak megismerésére, a közös kapcsolódási pontok megtalálására, felerősítésére, illetve a diákok és tanárok kölcsönös tapasztalatcseréjére. Ez utóbbi cél elérése érdekében a megállapodás évről évre lehetőséget biztosít tanulók és diákok hosszabb-rövidebb idejű tartózkodására egymás intézményeiben. Az együttműködési program keretén belül az első projektre (Szent Erzsébet szellemiségének felidézésére) 2011 februárjában, majd szeptemberében kerül sor.
A szakmai megbeszélésen túl a látogatás lehetőséget biztosított Eisenach-Wartburg, Gotha és Weimar nevezetességeinek megismerésére, a diákokat és pedagógusokat fogadó német családok életébe történő bepillantásra.
Diákjaink hazánk és Sárospatak értékeinek tanórákon való bemutatására is törekedtek, amely nagy sikert aratott a német diákok körében.
A vendéglátó iskola vezetőségének, tanárainak, diákságának rendkívül kedves fogadtatása, nyitottsága nagy reményekre jogosít nemcsak a két iskola, hanem a két testvérváros kapcsolatainak további erősítésére is.

Egy diák szemével…..

Németország, Eisenach
Az őszi szünet előtti szerda hajnalban indultunk az iskola elől, mi heten: Tóth Tamás igazgató úr, Dusicza Erika igazgatóhelyettes-asszony, Kistóthné Timári Erzsébet némettanárnő, Judit,  Petra és jómagam, mint az ÁVG-s diákság képviselői, és drága sofőrünk, Jani bácsi. Úti célunk pedig Sárospatak távoli testvérvárosa, Eisenach volt, Németország szívében. Utazásunk oka egy nemzetközi kiállítás-sorozattal kapcsolatos, melyhez az Árpád Vezér Gimnázium diákjai is örömmel csatlakoztak az előző tanévben. Kiállításunk anyagával, valamint azzal a szándékkal érkeztünk Németországba, hogy az eisenachi Ernst Abbe Gimnáziummal testvériskolai kapcsolatot alakítsunk ki. Az út cseppet sem rövid, közel 17 órát vett igénybe, amit érdekessé tettek a beszélgetések, anekdoták, és igazgató úr egy-egy városhoz kapcsolódó történelmi feladványai. Utunkat megszakítottuk a német-osztrák határnál fekvő Passau városában, ahol három folyó, a Duna, az Inn és az Ilz folyik össze. Eisenachba késő este érkeztünk, ahol a gimnázium tanárai és tanulói fogadtak minket. Egy rövid eligazítás és programismertetés következett, azután pedig mindenki hazatért – a felnőtteket tanárok; minket, diákokat pedig az iskola tanulói szállásoltak el a látogatás idejére. A családok nagyon vendégszeretőek és barátságosak voltak, sokat beszélgettünk még a késői érkezés ellenére is. A gyerekekkel és felnőttekkel hol angolul, hol németül beszéltünk, ami nagyszerű lehetőségnek bizonyult a nyelvtudásunk gyakorlására.
Másnap egy német irodalom óra után ellátogattunk Wartburg híres várába, ahonnan csodálatos kilátás nyílt a városra. A vár berendezése szintén gyönyörű volt, a szobákon áthaladva Szent Erzsébet, Luther Márton, és Goethe lábai nyomán lépkedhettünk. Láthattuk a szobát, ahol Luther a Biblia lefordításán dolgozott, személyes kedvencem pedig az Erzsébet-lakosztály, melynek falait és mennyezetét a szent életéből vett jeleneteket ábrázoló mozaikképek borították. A délutánt Gothában töltöttük, ahol a kiállítással kapcsolatos megbeszélésen vettünk részt. Este a szállásadó fiatalokkal benéztünk egy hangulatos kávézóba, ahol fagylaltkelyhek és forró csokoládék mellett beszélgettünk, nevettünk, és ismerkedtünk országaink kultúrájával és egymással. Fény derült a leghosszabb német- és magyar szavakra, bonyolult nyelvtörőkre.
A második nap első fele az iskolában bemutatott prezentációval telt. Később Weimarba utaztunk, ahol számos világhírű zeneszerző és irodalmár lakóháza megtalálható. Csapatunk ellátogatott Goethe korábbi lakhelyére is. Ezután a butikokkal és kellemes kávézókkal szegélyezett sétálóutcán töltöttük a kora délutánt. Eisenachba visszatérve a Bach-házat tekintettük meg, ahol a zeneszerző portréi, hangszerei és menüettjei-kantátái voltak láthatók és hallhatók. Mi, diákok ezt az estét is a fiatalokkal töltöttük, amíg tanáraink egy vacsorán vettek részt. Egy hűvös késő délutáni séta után megérkeztünk a helyi bowling klubba, ahol az utolsó este a játék közben remek hangulatban telt.
Szombaton hajnalban, az utcalámpák fényével kísérve indultunk hazafelé, álmosan, de életre szóló élményekkel gazdagodva. A haza-utat Csehországban szakítottuk meg, Telč álmos kisvárosában álltunk meg. A főtér zsúfoltan elhelyezkedő emeletes házai és a tövükben meghúzódó ajándékboltok elragadó látványt nyújtottak még az ősz-végi hidegben is. Itt egy ebédet is elfogyasztottunk egy eldugott fogadóban. A német és osztrák autópályákról csodálatos kilátás nyílt a színpompás erdőségekre, hegyekre és völgyekre. Este tíz óra körül érkeztünk haza Sárospatakra.
Habár németországi utunk rövid volt, az ott látott nagyszerű helyekre és kialakult barátságokra mindig szívesen fogunk emlékezni.