Sokak által ismert, szinte közhelyszerűen ismételgetett gondolata a magyar közoktatásról szóló kritikáknak, hogy a „poroszos” iskola nem motiválja, csak elidegeníti a ma diákját a tanulástól. Az ÁVG ennek ellensúlyozására évek óta azon dolgozik, hogy a tanári felkészültség mellett módszertani frissesség is jellemezze tevékenységét. Ennek látjuk bizonyítékát azokon, a legkisebb hat évfolyamosok részvételével megvalósuló projektmódszerű foglalkozásokon is, amelyeken a diákok érdeklődésének felkeltését cselekedtetéssel, valami hasznos produktum megalkotásával sikerül elérni.
Az újszerű csoportfoglalkozások időkerete – heti egy délutáni foglalkozással – 6 hét volt, mely végére, a közös tevékenység eredményeként, sikerült várostörténeti társasjátékot, a globális felmelegedésről szóló ismeretterjesztő kiadványt s vitathatatlan sikerű táncprodukciót megvalósítani. A humán- és reáltudományok, valamint a mozgáskultúra területén tevékenykedő diákok úgy érték el kitűzött céljaikat, hogy tanáraik mindvégig csupán javaslattevő, koordináló, kérdező szerepet töltöttek be a csoportban. A diákok önállóságán, saját döntéseiken múlott a feladatvégrehajtás. Eközben jelentős ismeretbővülés is bekövetkezett, de nem információk tömegének az átadásával, illetve oksági összefüggések feltárásával – a tapasztalat, a saját élmény volt a tanulás legfontosabb forrása. A foglalkozások során az érdeklődés és a képességek figyelembevételével változatos munkaformákban (csoport, kiscsoport, páros, egyéni munka) dolgozhattak a fiatalok - kizárólag önkéntes alapon. Így nem meglepő, hogy az információk rögzítésének új lehetőségeit is megismerve, jó hangulatú, vidám délutánok részesei voltak a projektezők. S mindeközben kooperatív képességeik fejlesztésében is előreléptek, reális énképük kialakításán is dolgoztak. S a tevékenységek értékelése sem maradt el: a gyerekek és a tanárok kérdőíves formában mérték a programot s szereplőit, a szülőknek a félévi szülői értekezleten mutatták be a közös munkát s tapasztalatait. S folyik tovább nagy lelkesedéssel a munka, hisz újabb pragmatikus cél kitűzésével, forgószínpadszerű csoportmozgással, újabb 6 hetes projektben valósul meg a tanulóközpontú tanítás. |